x
اغلق
اغلق
כרמלנא פייסבוק
הצבעה
هل ستصوت؟
نعم
لا
تهاني وتبريكات
منتهيه
قاسم حلبي
بس رفيق
ميسان حلبي
منتهيه
رفيق وبس مستمرون
هناء
منتهيه
هناء حلبي
رفيق
اكرام
بالنجاح
حلبي
بالنجاح لرفيق حلبي
بيراني
منتهية
חלבי
منتهيه
خضرا
اضف اهداء
מחקר: תוכנית הלימודים לדרוזים מוחקת זיקה לערבים
26/12/2012 - כרמלנא

מחקר: תוכנית הלימודים לדרוזים מוחקת זיקה לערבים

תוכנית הלימודים בספרות ערבית לבתי הספר הדרוזיים גובשה בניסיון לחזק את בידול החברה הדרוזית מהחברה הערבית ולמסד את הזהות העדתית של הדרוזים כנפרדת ומסוגרת - כך טוען במחקר חדש הד"ר יוסרי ח'יזראן, חוקר ממכון ון ליר בירושלים ובן העדה הדרוזית.

במחקר נטען כי בספרי הלימוד בספרות ערבית לחטיבות הביניים ולתיכונים הדרוזיים אין טקסטים המתייחסים לזיקת הדרוזים לערביות ולאיסלאם, שלטענת ח'יזראן הם מוקד הזיקה בין הדרוזים למרחב התרבותי הערבי. בספרים, לדבריו, גם הוגדל חלקם של סופרים ומשוררים דרוזים באופן בלתי מידתי ביחס לסופרים הערבים. מלבד זאת, כתבי הסופרים הדרוזים שהדגישו את זיקת הדרוזים לערביות הועלמו לחלוטין. "הטקסטים הספרותיים בערבית מתועלים לחיזוק התודעה העדתית הצרה", מסביר ח'יזראן. אחת הדוגמאות שהועלו במחקר מתייחסת למשורר הדרוזי המפורסם ביותר, סמיח אל-קאסם, שמכל יצירותיו נבחר לתוכנית הלימודים שיר אחד בלבד, שלדברי ח'יזראן הוא נטול משמעות אידיאולוגית או ביטויים לקשר הלאומי והפוליטי בין הדרוזים לקהילת האם הערבית. "שיריו של אל-קאסם גדושים בשיח לאומי מהפכני אך לא זוכים להתייחסות כלשהי בתוכנית הלימודים", הוא טוען.

במחקר נטען עוד כי כתביהם של סופרים ומשוררים ערבים ופלסטינים שנודעו בגישה אנטי-ממסדית או מהפכנית, כמו מחמוד דרויש, אמיל חביבי וע'סאן כנפאני, בולטים אף הם בהיעדרם. מלבד זאת, הוא מציין כי ספרי הלימוד לחטיבת הביניים ולתיכונים אינם כוללים יצירות של סופרים ואינטלקטואלים מתקופת הנהדה - התחייה הספרותית הערבית במאה ה-19. "נראה שהאחראים על החינוך הדרוזי לא רצו בטקסטים שמתחברים ולו ברמה הראשונית ביותר לתחייה התרבותית או הלאומית של הערבים בעת החדשה"

اضف تعقيب
الإسم
نص التعليق
ارسل
1
הערבית כשפת אם במרחב המזרח התיכוני הינה לא רק חווייה אלא גם צורך. אין אנו לומדים מהמגזר היהודי המעניק נקודות בונוס תלמידים הבוחרים להיבחן בערבית כמקצוע בגרותי. הרצון שלנו להשתלב במדינת ישראל מתנגש עם הצורך הרב מימדי בשפה הערבית כמקור תרבות , קיום ובידור . עלינו כהורים להבין את חשיבות העניין ולעודד את ילדינו לקריאה ,יצירה והנאה מהשפה המגוונות הזו.
חשיבות השפה - 27/12/2012
2
טוב שאין גם אנגלית לדרוזים!
מחנכת - 28/12/2012
אתרי חדשות
אתרי חדשות
דואר מייל
רדיו ומוסיקה
הורדות סרטים ותוכנות